aukcje dzie sztuki, sztuka modych, aukcje promocyjne,
Moje Konto  |  Zawartość koszyka  |  Zamówienie
Szukaj w ofercie bieżącej:
| Wyszukiwanie zaawansowane

newsletter
Strona główna Oferta Aukcje Wystawy Promocja młodych Kontakt O nas
 
 

AUKCJE

   
 
SAP
CINOA
 
WIESŁAW PRZYŁUSKI. WIDZIANE
    A+ | a-

ARCHIWUM

WIESŁAW PRZYŁUSKI
WIDZIANE. RZEŹBY I RELIEFY

 10 - 27 maja 2019 r.

Galeria ELart, Rynek Sztuki, ul. Wschodnia 69 (parter, od ul. Narutowicza), Łódź

 wernisaż: 10 maja, godz. 17:00



 

    Wiesław Przyłuski (ur.1959, Łódź) studiował na Wydziale Grafiki PWSSP w Łodzi grafikę projektową pod kierunkiem Krzysztofa Lenka i Jana Kubasiewicza oraz grafikę warsztatową pod kierunkiem Leszka Rózgi. Dyplom obronił w 1986 roku w Pracowni Druku Wklęsłego profesora Leszka Rózgi oraz w Pracowni Typografii profesora Jana Kubasiewicza. W roku 1994 podjął pracę na Wydziale Grafiki i Malarstwa jako asystent profesora Andrzeja Kabały. W roku 1998 uzyskał tytuł doktora, a w roku 2002 doktora habilitowanego. Obecnie jest Kierownikiem Pracowni Propedeutyki Rzeźby na Wydziale Rzeźby i Działań Interaktywnych Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Uprawia rzeźbę i grafikę. Prezentował swoje prace na wystawach indywidualnych m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, BWA we Włocławku, Muzeum Katedralnym w Opolu, w Piotrkowie Trybunalskim, w Centrum Kultury Europejskiej LOGOS w Łodzi, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Sakralnej w Kielcach oraz na kilkudziesięciu wystawach zbiorowych.
      

Wystawiane prace:

 

1. Postać I(2018) sygn.

drewno bukowe, miedź, 39x27,5 cm

cena: 1.500,-

 

 

2. Ryt(2017/2018) sygn.

drewno bukowe, miedź, 36,5x33 cm

cena: 1.500,-

 

 

3. Brama(2017/2018) sygn.

drewno bukowe, miedź, 41,5x29 cm

cena: 1.500,-

 

 

4. Bez tytułu(2017/2018) sygn.

drewno bukowe, miedź, 42x30 cm

cena: 1.500,-

 
 

5. Świt(2018) sygn.

drewno bukowe, miedź, 42x28,5 cm

cena: 1.500,-

 
 

6. Portret(2018) sygn.

drewno bukowe, miedź, 42x33,5 cm

cena: 1.500,-

 

 

7. Śpiewak sygn.

drewno lipowe, wys.53 cm

kolekcja prywatna

 
 
 
 

8. Bez tytułu sygn.

drewno lipowe, wys.45 cm

cena: 2.200,-

 

 
 

9. Bez tytułu sygn.

drewno lipowe, wys.37 cm

cena: 2.200,-

 
 
 

10. Portret sygn.

drewno lipowe, wys.50 cm

cena: 2.200,-

 
 
 

11. Dopełnienie sygn.

drewno dębowe, wys.68,5 cm

kolekcja prywatna

 



Parę słów o rzeźbie w drewnie
 
Pierwsze rzeźby zrealizowałem w kamieniu. To, że trafiłem na drewno nie było sprawą przypadku. Olbrzymia akacja, która rosła na rogu Sienkiewicza i Traugutta się złamała. Wiedziałem, że akacja jest drzewem szlachetnym, pięknym, miododajnym, a drewno jest twarde, trudne w obróbce. Postarałem się je przewieźć do pracowni mieszczącej się w ogrodzie Grzegorza Rembowskiego. Z akacji powstały cztery rzeźby. Rozpocząłem tworzenie w drewnie, pracę w dużym formacie i z wybranym tematem. W tym momencie drewno jako tworzywo w jakiś sposób pokochałem.
Zacząłem tworzyć w drewnie twardym, spoistym, mocnym, wcześniej stosowanym w kołodziejstwie. Wolę rzeźbić w gatunkach twardych (dąb, akacja) niż w lipie, która w Polsce uznawana jest za materiał snycerski wysokiej klasy, jednak odmienny ze względu na swoją budowę wewnętrzną. Nie ma wyraźnych słoi, można praktycznie z łatwością kształtować formę.
Występuje przekonanie, że materia jest żywa, że myśli. Można odczuć podpowiadanie rozwiązań przez tworzywo. W przypadku drewna hierarchia jest wyraźna. Gdy używamy drewna lipowego, jego struktura pozwala na płynne i czyste cięcia prawie w każdym kierunku, w poprzek kłody , odmiennie od drewna iglastego. To ostatnie w poprzecznym cięciu pozostawia nieczystą krawędź. Można to pokonać, ale różnica jest wyraźna. Twarde drzewa krajowe - dąb, grab wyraźnie narzucają działanie, podpowiadają sposób postępowania.
Szukam formy wprost w tworzywie. Nie odkuwam mechanicznie projektu. Mam wybraną kłodę. Wtedy zaczyna się etap, który określam jako liczenie. Wymierzam podstawowe proporcje przyszłej rzeźby. Po szkicach ogólnych, syntetycznych, pojawiają się decyzje podstawowe. Są one rozmową z materiałem, dialogiem. Staram się uniknąć rutyny, zachować tak, jakby to było pierwszy raz. W tym działaniu nie zmienia się jedynie istota niepokoju, czyli jak się zachować, jak pociągnąć linię, wydobyć formę, jak skierować bryłę. Wiedza i sumujące się doświadczenie sprawiają, że niepokój trwa krócej.
 
Wiesław Przyłuski
 
Poprzednie Home Następne

© RYNEK SZTUKI Sp. z o.o.
Wschodnia 69, 90-266 Łódź, Polska
tel.: (0048) 42 630 4779
kom.: (0048) 509 922 593
e-mail: galeria@ryneksztuki.lodz.pl


Regulamin domu aukcyjnego
Regulamin sklepu
Polityka prywatności (RODO)

Śledź nas: